اعتبار


تو این قسمت از دنیا اعتبار از همه چی مهمتره. میزان درآمد، میزان پس انداز، تعداد حساب هایی که دارید، میزان پولی که می تونید بدهکار بشید، تاخیر در پرداخت هزینه های ثابت مثل تلفن و اجاره، قدمتی که شماره حسابتون داره و ... خلاصه این که همه ی رفتارها و تصمیم های مالی، روی هم به شما یک "اعتبار" می ده. این عدد که به اسم Credit Score می شناسن همه چیز رو برای شما تعیین می کنه. مثلا میزان وامی که می تونید بگیرید، میزان سودی که باید پس بدید، خیلی جاها اگه اعتبارتون بد باشه حتی بهتون کار نمی دن، خونه اجاره نمی دن، ماشین قسطی نمی فروشن و ... اگه چک می کشید مطمئن بشید که پاس می شه. اگه نشه شرخر در خونه نمی آد، کل زندگیتون مختل می شه. 


 
چندتا توصیه مهم و کاربردی برای بالا بردن اعتبار

- قبض هاتون رو در اولین فرصت پرداخت کنید (اکثر پرداخت ها رو می تونید تنظیم کنید اتوماتیک انجام بشن)

- تا می تونید پرداخت هاتون رو با کارت اعتباری انجام بدید (اگه به موقع بدهیتون رو پس بدید هزینه ای نداره)

- توی عابربانک برای دریافت مبلغ نقدی از کارت اعتباری استفاده نکنید

- سقف کارت اعتباریتون رو بی جهت افزایش ندید (گاها از بانک تماس می گیرن و شما رو ترغیب می کنن)

- یک کارت اعتباری کافیه

- برای یک روز قبل از تاریخ چک هاتون (مثل چک اجاره) روی موبایل و هرجای دیگه که می تونید آلارم تنظیم کنید و مطمئن شید پول کافی توی حساب جاریتون دارید

- سعی کنید بیش از 40 درصد از اعتبارتون تجاوز نکنید ( مثلا اگر 1000 دلار اعتبار دارید، اگر 400 دلار خرید کردید، منتظر فیش ماهیانه نشید و در اولین فرصت بدهیتون رو صفر کنید، یعنی از حساب جاری یا پس انداز به حساب کارت اعتباریتون انتقال بدید)

- تنظیمات اتوماتیک انجام بدید که به صورت ماهانه مبلغی رو "اتوماتیک" از حساب جاری به حساب پس انداز انتقال بدید

- گول فروشندگان فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را نخورید. چند درصد تخفیف بیشتر برای یک خرید کوچک ارزش دریافت کارت اعتباری ویژه فروشگاه های زنجیره ای رو نداره به خصوص برای کسی که تازه شروع به ایجاد سابقه و اعتبار می کنه

- کارت اعتباری با قدمت کمتر از یک سال فقط اعتبار شما رو کم می کنه، اگر قصد دریافت وام دارید، اقدام به تعویض یا دریافت کارت های اعتباری جدید نکنید حتی اگر راضی نیستید

هر رفتار مالی که انجام بدید توسط بانک ها، موسسات مالی و بیمه، موسسات اعتباری و ... به یک سری شرکت ها اطلاع رسانی می شه و این شرکت ها سوابق شما رو جمع آوری و نگهداری می کنن و با فورمول های خاص امتیاز اعتبار شما رو تعیین می کنن. شما خودتون هم می تونید به این شرکت ها درخواست Credit Report بدید که گزارش مالی شما رو بهتون ارائه بدن. پیشنهاد میشه سالی یک بار این کار رو انجام بدید تا هم از وضعیت خودتون آگاه بشید و هم اگه ردپای کلاه برداری یا سوء استفاده هست، سریع تر جلوگیری کنید.
 
بستن یک حساب سوابقش رو حذف نمی کنه، همونطور که گفتم اطلاعات مرتب به شرکت ها ارسال می شه و اونجا نگهداری می شه، اگه حساب بانکیتون رو ببندید، تغییری روی سوابق گذشته اتفاق نمی افته. این سوابق تا مدتی توی سابقه شما باقی می مونن. برای رفتارهای مختلف زمان های مختلفی وجود داره. معمولا رفتارهای اشتباه شما برای کمتر از 6 یا 7 سال توی سابقتون باقی می مونه و رفتارهای بهتر برای مدت طولانی تر توی سابقه شما نگهداری می شه.
 
این سوابق کاملا محرمانه است و اگر کسی بخواد سوابق شما رو ببینه باید امضای شما رو داشته باشه. مثلا وقتی برای خرید خودرو یا دریافت تسهیلات جایی مراجعه می کنید، ممکنه از شما به صورت مکتوب اجازه و امضا می گیرن که سوابق شما رو بررسی (inquiry) کنن. تعداد دفعاتی که این کار رو انجام میدید خیلی مهمه، بی خود و بی جهت برای گرفتن کارت های کم ارزش و کم استفاده اجازه inquiry ندید. تصور کنید روزی که برای دریافت وام قابل توجهی مثل وام مسکن مراجعه می کنید و بررسی نشون می ده که ماهی یک بار درخواست دریافت یه کارت جدید دادید که البته ممکنه خیلی هاشون رو کنسل کرده باشید یا دریافت نکرده باشید اما تعداد inquiry ها سابقه شما رو زیر سوال می بره.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر