چندتا نکته برای اجاره کردن خانه مناسب در مونترال

اینجا توی آگهی ها سایز خونه ها رو با متر و فوت نمی گن. یه عدد میگن که معمولا یه نیم هم داره. مثلا دو و نیم، سه و نیم، ... قسمت نیم به معنی سرویس بهداشتیه و هر شماره نشون دهنده قسمت های اصلی تشکیل دهنده خونه هستش. مثلا وقتی می گن یک و نیم به این معنیه که کل خونه یک تیکه است و یه سرویس بهداشتی هم داره (اصطلاحا استودیو میگن به این جور خونه ها) یعنی خونه شبیه به یه اتاقه که یه گوشه از اتاق وسایل آشپزی داره.
معمولا خونه های با سایز کوچیک اطراف مرکز شهر (Down Town) پیدا می شن. از مرکز شهر که دور بشید خونه ها بزرگ تر هستن و قیمت ها پایین تر. بعضی وقتا با پولی که برای یه استودیو توی مرکز شهر باید بپردازید می تونید کمی دورتر یه خونه سه و نیم (پذیرایی جدا + یک اتاق خواب + آشپزخانه و سرویس بهداشتی) بگیرید. من شخصا چنین کاری کردم و راضی هستم چون تا ایستگاه مترو کمتر از یک دقیقه پیاده روی می کنم و از خونه من تا مرکز شهر 25 دقیقه هم نمیشه. ضمنا با قیمت مناسب خونه نسبتا بزرگی اجاره کرده ام.
وقتی خونه می گیرید سعی کنید طوری باشه که دیوارها از حداقل دو طرف به همسایه ها وصل باشه. اکثر خونه ها علاوه بر در جلو یه در به کوچه پشتی هم دارن که خیلی خونه ها رو خوشایند می کنه. اما سعی کنید خونه ای پیدا کنید که دو طرف دیگه اش (چپ و راست) خونه باشه و اگه طبقه زیرین شما هم کسی باشه بهتره. اینطوری هزینه گرمایش توی زمستون خیلی کم می شه. اینطوری اکثر روزها نیازی به روشن کردن وسایل گرمایشی ندارید و تنها هزینه شما فقط آب گرمی می شه که استفاده میکنید.
همه خونه ها حتما یخچال و اجاق (معمولا با برق کار میکنه نه گاز) دارن و بعضی وقت ها ابزارهای بیشتری برای آشپزخانه دارند. ممکنه ماشین لباس شویی داشته باشند اما اگر نداشتن مطمئن بشید که امکان نصب هست.
بعضی کلمات کلیدی توی آگهی ها:
Appartement/Condo خونه هایی که انبوه سازی شدن یا خونه های چندطبقه
Studio خونه های خیلی کوچیک، معمولا مرکز شهر
Coloc/Colocation هم خانه، اجاره یک اتاق و زندگی با دیگران
Rénové بازسازی شده
Bail قرارداد اجاره، اجاره نامه
Location اجاره
éclairé نور خورشید کافی وارد خانه می شود
chauffage گرمایش برای زمستان. اگرخانه chauffé نباشد خودتان باید با Hydro Quebec قرارداد ببندید و ماهانه هزینه بپردازید. در این صورت میانگین 55 دلار در ماه روی آب گرم، گرمایش خانه و برق  حساب کنید.
électricité: فقط برق و آب گرم. بعضی خانه ها سیستم گرمایشی جدایی دارند که با برق کار نمی کند و هزینه جداگانه پرداخت می کنند.
laveuse et sécheuse : ماشین لباس شویی و خشک کن. اگر خانه این امکان را ندارد حتما مطمئن شید که امکان نصب هست یا نزدیکی ها مغازه لباسشویی وجود داره. این مغازه ها تعداد زیادی ماشین لباسشویی و خشک کن دارن که با سکه (یک یا دو دلار) می تونید ازشون استفاده کنید.
lave-vaiselle: ماشین ظرف شویی
Stationnement: پارکینگ. خیلی باید خوش شانس باشید که یه خونه با پارکینگ برای اجاره پیدا کنید. بعضی وقت ها پارکینگ دارید اما توی فضای سرپوشیده نیست، مثلا پشت خونه کمی فضا هست یا کنار خیابون متعلق به شماست و کس دیگه ای اجازه پارک کردن در خونه شما نداره.
Tout inclus: همه چیز در اجاره محاسبه شده، معمولا به معنی اینترنت هم هست. اگر خانه ای اینترنت نداشته باشد حدود 40 الی 50 دلار فقط برای اینترنت و 70 تا 100 دلار روی اینترنت+تلویزیون+تلفن ثابت حساب کنید.
Recycle: سطل جداگانه برای بازیافتی ها دارند و شما باید توی بازیافت مشارکت کنید(99 درصد خانه ها این مورد رو رعایت می کنن)
composte: زباله هایی که قابل تبدیل به کود هستند رو جدا می کنن
électroménagers: وسایل الکتریکی از جمله یخچال، تلویزیون، اجاق، ...

اگر به حیوان خاصی مثل گربه یا سگ آلرژی دارید یا قصد نگهداری حیوان دارید حتما بپرسید که آیا در ساختمان نگهداری حیوان مجاز هست یا نه. اگر سیگاری هستید یا به بوی سیگار حساس هستید این مورد را هم موقع بازدید ساختمان بپرسید.
قرارداد بستن به سادگی انجام می شه. برگه Bail رو می تونید از هر مغازه ای dépaneur(بقالی محله) تهیه کنید و امضا کنید. معمولا صاحب خانه برگه قرارداد را قبلا خریده و منتظر شماست که اسمتون رو توش بنویسید و امضا کنید. بعضی وقت ها حدد 100 دلار پول پیش برای آسیب های احتمالی که شما به خانه وارد می کنید از شما می گیرند و معمولا اجاره را باید ابتدای هر ماه بپردازید. همه مالیات های مربوط به اجاره توی رقمی که می پردازید پیش بینی شده. صاحب خانه هر سال درصدی از پولی که از شما می گیرد را به عنوان مالیات به دولت کانادا می پردازد. صاحب خانه ممکن است برای اجاره هر ماه از شما یک چک بخواهد، اینطور برای هر دو طرف ساده تره.


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر