فصل مالیات

فصل مالیات از فوریه شروع می شه و تا آخر آوریل ادامه داره. امسال 5 روز تمدید کردند و امروز، 5 ماه می آخرین مهلت ارسال مدارکه. اگه جایی سر کار می رید و حقوق می گیرید توی ماه فوریه براتون یه نامه محتوی فرم T4 می فرستن. توی فرم دقیقا ذکر شده که شما طی سال گذشته (1 ژانویه تا 1 ژانویه سال بعد) چقدر پول از اون واحد تجاری دریافت کردید و همین طور میزان مالیاتی که به دولت کبک و دولت فدرال پرداخت کردید هم ذکر شده. اگه واحد تجاری که شما رو استخدام کرده، مالیاتی از حقوق شما کسر نکرده باشه، میزان مالیات پرداخت شده صفر ثبت شده و الان وقت پرداخت کردن مالیاتتونه. اگه هم زیاد پرداخت کرده باشید یا به دلایل دیگه ممکنه بخشی از مالیاتی که پرداخت کردید بهتون برگردونده بشه. مثلا ممکنه تو طول سال از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کرده باشید، برای تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی، حدودا 15 درصد از هزینه ای که انجام دادید رو بهتون برمیگردونن.

نمونه درآمدها: حقوق دریافتی از محل کار، درآمد حاصل از سود سهام، درآمد حاصل از اجاره دادن مسکن
نمونه هزینه ها: هزینه های درمان، حمل و نقل عمومی، تعمیرات ساختمان، هزینه اسباب کشی برای مسیرهای دور
نمونه مواردی که کار رو پیچیده می کنه: طی یک سال از چند شرکت مختلف حقوق دریافت کردید، از ایالتی به ایالت دیگه نقل مکان کردید، دارایی یا درآمد خارج از کانادا دارید
نکته: همونطور که گفتم، این ها فقط نمونه بودند و تعداد هرکدام از این موارد خیلی بیشتره

برای هرکدام از دولت ها یک فرم جداگانه باید پر کنید. یکی برای دولت فدرال و یکی برای دولت کبک. اگر به دولت بدهکار بشید این امکان را دارید که بدهیتون رو قسط بندی کنید. اگر کارهای مربوط به تکمیل فرم ها رو خودتون انجام می دیدید که باید حواستون باشه اما اگه شخص دیگه ای براتون انجام میده حتما بهش یادآوری کنید.

اگه اولین باریه که این کار رو انجام میدید، برای دولت فدرال می تونید آنلاین اقدام کنید اما برای دولت کبک باید با پست ارسال کنید یا حضوری تحویل بدید. معمولا شرکت هایی که کار تکمیل فرم ها رو انجام میدن، خودشون پرونده همه مشتریان رو یکجا میبرن و تحویل میدن.

اگه خودتون می خواید کارهای مالیاتی رو انجام بدید باید برید روی وب سایت cra.gc.ca و راهنمایی ها رو بخونید. چندتا فیلم آموزشی هم هست. اگه موضوع پیچیده ای توی دریافت ها و پرداخت هاتون وجود نداره خودتون با کمی مطالعه می تونید همه کارها رو انجام بدید در غیر این صورت می تونید به شرکت هایی که خود سازمان CRA روی وب سایتش معرفی کرده مراجعه کنید. البته بعضی شرکت ها هم هستند که روی این وب سایت معرفی نشدن اما کارشون رو خوب بلدن. اگه هم دوست دارید به کسی مراجعه کنید که زبان فارسی بلده و با شرایط و مسائل ایرانیها آشنایی داره، می تونید راحت روی اینترنت یه جستجو کنید و پیداشون کنید.
نحوه پرکردن فرم ها خیلی ساده است. در واقع نرم افزارهای مجازی که همون سازمان CRA روی سایتش معرفی کرده رو استفاده میکنید که مرحله به مرحله ازتون سوال می پرسه و شما جواب می دید و در پایان فرم ها رو برای پرینت یا ارسال آنلاین و مستقیم در اختیارتون میگذاره. اگر از نرم افزار استفاده می کنید حتما باید نرم افزارهای مجاز رو از سایت CRA انتخاب کنید. بعضی نرم افزارها قابل دانلود و نصب هستن و بعضی ها یک وب سایت آنلاین هستند. قبل از شروع کار با هرکدام حتما خصوصیات نرم افزار رو بخونید و مطمئن بشید که برای شما مناسبه.

خیلی درباره مالیات حرف زدیم، این هم سه تا عکس از هوای فوق االعاده خوب امروز که حالتون خوب بشه

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر