اقدامات اولیه برای پیدا کردن کار

رزومه
قبل از هر اقدامی مطمئن شید که رزومه مناسبی دارید. فرهنگ، قوانین و استانداردهای ایالت کبک با ایران و حتی با بقیه استان های کانادا متفاوته. قبل از ورود به کانادا اگه دوره SIEL و FEL رو بگذرونید (مجانی و آنلاین همراه با جلسات ویدیو کنفراس) براتون درمورد نوشتن رزومه کلی اطلاعات مهیا شده. اگر هم امکانش رو ندارید و قبل از اومدن سرتون خیلی شلوغه، بعد از رسیدنتون حتما از خدمات رایگانی که به مهاجرها داده می شه استفاده کنید.
به هردو زبان رزومه آماده داشته باشید و انگیزه نامه مناسبی هم تهیه کنید. برای هر شغل که درخواست می فرستید متن انگیزه نامه رو دوباره بررسی و ویرایش کنید. این نامه خونده می شه و بهش توجه می شه. کلیشه، بزرگ نمایی و مبهم نویسی خیلی رایجه و تشخیصش هم خیلی راحته. به پروفایل خودتون و به شخصیت همکاران آیندتون احترام بگذارید.

چندتا نکته که یادم مونده:
  • جنسیت و تاریخ تولد رو از رزومه حذف کنید
  • در کنار اسم شرکت ها چند کلمه توضیح بنویسید، با توجه به این که شرکت های ایرانی اینجا شناخته شده نیستن نوشتن جمله ای مثل "یکی از معتبرترین تولیدکنندگان لوازم التحریر در ایران" یا "وابسته به وزارت علوم" خیلی کمک می کنه
  • در ابتدای رزومه یک پروفایل داشته باشید که چکیده همه چیز باشه و در یک نگاه بفهمن چیکاره هستید، مثل:
    • مهندس الکترونیک با 7 سال سابقه کار
    • مسلط به طراحی و تولید تابلوهای برق
    • سابقه مدیریت پروژه و کار تیمی
    • آشنا با مفاهیم پیش تولید، پروتوتایپ و تولید انبوه
  • هر ایتم از سوابق کاری با شرح خلاصه از وظایف محوله باشه
  • لینک به وب سایت شرکت هایی که کار کردید خیلی مهمه حتی اگه فقط فارسی هستن
  • توی رزومه یک گوشه ذکر کنید که اقامت دائم دارید و مجاز به کار در کانادا هستید(این پیشنهاد خودمه نه راهنماهای کاریابی اداره مهاجرت)
شبکه ارتباطی
تا می تونید روی ارتباطاتتون کار کنید حتی بعد از این که استخدام شدید. شما وارد جامعه جدیدی شدید و باید هرچه سریع تر به درجه اطمینان بالا برسید. توی جلسات، سمینارها و نمایشگاه های اداره مهاجرت شرکت کنید. بعد از استخدام هم با هم رشته ای هاتون بیرون از شرکت ارتباط برقرار کنید. توی کارگاه های آموزشی کوتاه مدت شرکت کنید. با شرکت های کاریابی از طریق LinkedIn در تماس باشید و آگهی هایی که منتشر می کنن رو پی گیری کنید.
یکی از کارهایی که من انجام دادم این بود که آگهی های کاری که مرتبط با رشته تحصیلی من بودند رو پیدا می کردم و برای آگهی دهنده هم درخواست دوستی روی LinkedIn می فرستادم و هم رزومه. این افراد هم از داشتن تعداد زیاد متخصصین توی دایره ارتباطاتشون کسب درآمد می کنن.
متن نمونه برای درخواست دوستی:
Bonjour [prénom],
Je me appelle [prénom] et je suis un conseiller financier à la recherche d'une d'emploi. Je vous ai envoyé mon CV par courriel en espérant que mon profil correspond aux exigences d'ouverture et je vous invite à faire partie de mon réseau professionnel sur LinkedIn pour les futures opportunités.

Hi [firstname],
My name is [firstname] and I am a financial advisor looking for an employment opportunity. I sent you my resume via email hoping that my profile fits the requirements and I would also like to have you in my professional circle for future hypothetical collaborations.
 
شروع کنید به ارسال رزومه و منتظر ایمیل و تماس باشید. درباره مراحل بعدتر توی پست های دیگه می نویسم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر