مراقب ترفندهای فروشنده ها باشید

فروشنده ها روش هایی دارن که برای بیرون کشیدن پول بیشتر از جیب شما به کار می برن. بعضی وقت ها این روش ها خیلی به درد می خورن و حسابی باید ازشون لذت برد اما بعضی وقت ها به ضرر شما می شه و بعد از مدتی از خریدتون پشیمون می شید.
 

قیمت بدون مالیات
هراتیکت قیمت که می بینید در واقع باید بهش حداقل دوتا مالیات اضافه کنید. حدودا 30 مالیات بر درآمد، البته این مالیات با توجه به میزان درآمد شما فرق می کنه. مالیات ارزش افزوده هم که با توجه به ایالت ها فرق می کنه. توی ایالت کبک بابت هر خرید حدود 15 درصد مالیات ارزش افزوده به دولت کبک و فدرال پرداخت می کنید.

به 99 سنت دقت کنید
این یک روش قدیمی اما رایجه که هنوز هم مردم رو از لحاظ روانی تحت تاثیر قرار می ده.

Upselling
اگه توی رستوران یه سیب زمینی سرخ کرده سفارش بدید پیش خدمت ازتون می پرسه می دونستید اگه مثلا یک دلار بیشتری بدید می تونید به جاش پوتین بگیرید؟ این قضیه تقریبا همه جا وجود داره. با کمی پول بیشتر می تونید دوبرابر نان بخرید اما طبیعتا اگه مصرفش نکنید کل معامله به ضررتون تموم می شه. این جور چونه زدن ها بعضی وقت ها ممکنه به نفعتون باشه. با دقت گوش بدید و هوشمندانه انتخاب کنید.

Cross Selling
یه تخت خواب ممکنه بخرید که تشکیل شده از 77 جزء مختلف. اولش روی سایتشون می بینید که قیمت مثلا 149.99 دلاره اما بعد از این که کلی مسیر رو میرید که از نزدیک جنس رو ببینید می فهمید که یه تیکه چوب برای نگه داشتن تشک روی تخت لازمه که اونو 49.99 دلار می فروشن. اونجاست که می گید با توجه به وقت و هزینه ای که گذاشتید، هرچند این تخت خواب از انتخاب های دیگتون چند دلار گرون تر در می آد و رنگ مورد علاقتون هم نیست ولی به دردسرش نمی ارزه و ترجیح می دید هرچه زودتر ماجرای خرید تخت خواب خاتمه پیدا کنه و اینجاست که فروشنده با لبخند می پرسه با کارت اعتباریتون پرداخت می کنید؟

Hidden Expenses
وقتی ماشین می خرید توی آگهی ها و وب سایت تولیدکنندگان می بینید که ماهی مثلا 400 دلار هزینه کنید می تونید یه ماشین درست و حسابی سوار شید اما این رو بهتون نمی گن که علاوه بر اون شما باید سالانه مالیات، بیمه، هزینه پلاک، هزینه گواهینامه، سوخت، تعمیرات و خیلی چیزای دیگه هم بپردازید. پس موقع مقایسه هزینه رفت و آمد با مترو و رفت و آمد با خودروی شخصی همه جوانب رو در نظر بگیرید. ضمنا ممکنه خریدن یه ماشین گرون تر همه ی هزینه های مخفی رو هم به همون نسبت افزایش بده، مثلا بیمه ی یه ماشین گرون تر قاعدتا گرون تر خواهد بود.

محاسبه هزینه ماهانه
روشی که فروشنده ها شما رو مرتب ترغیب می کنن اینه که شما مثلا هفته ای 10 دلار بیشتر لازم نیست پرداخت کنید و این طوری چیزی بهتون می فروشن که واقعا لازم ندارید. همین 10 دلارها روی هم جمع می شن و آخر ماه می بینید که کلی هزینه بیخود دارید و برای بعضی هاشون هم در قبال کمی تخفیف یا وسایل الکترونیکی، قراردادهای دوساله و سه ساله باهاتون بستن که کنسل کردنش گرون تر براتون در می آد.

سردرگم کردن (Confusion Marketing)
تا حالا شده دوتا برگه لیست قیمت دستتون بگیرید و نفهمید کدومش بهتره؟ یه جا پهنای باند اینترنتش بهتره، یه جا سرعت آپلود، یه جا خدمات پشتیبانی. یکی بایت به بایت قیمت می ده یکی روز به روز. خلاصه اینقدر سیستم قیمت گذاری رو پیچیده می کنن که نتونید تصمیم منطقی بگیرید. بعضی وقت ها مکانیزمشون رو طوری طراحی می کنن که اگه همون لحظه یا همین امروز تصمیم بگیرید و خرید کنید تخفیف ویژه می گیرید. فکر نکنید اونا امروز چک برگشتی دارن، فقط می خوان شما رو هل کنن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر